Al helemaal 'thuis' - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tiny Dijkstra - WaarBenJij.nu Al helemaal 'thuis' - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tiny Dijkstra - WaarBenJij.nu

Al helemaal 'thuis'

Door: Tiny Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Tiny

04 Februari 2014 | Indonesië, Denpasar

Hee allemaal,

Inmiddels al een weekend en schooldag beleefd in Bali! Allemaal nieuwe indrukken en ik kan dan ook wel stellen dat ik me nog helemaal niet heb verveeld.
Het begon allemaal vrijdag rond 15.00 uur. Samen met heit, mem, Wiebe en Siebren op naar Schiphol. Wel met dubbele gevoelens, maar het overgrote deel was uit enthousiasme en blijheid. Aangekomen op schiphol moest ik toch nog wat kilo’s uit mijn bagage halen (vrouwending, haha) en kwam Atje ook nog een bakje koffie mee drinken. Daarna was het toch echt tijd om de koffers af te geven. Het afscheid was dan ook meer dan waardevol. Een dikke groepshugg en op naar de douane. Eenmaal daar was het toch even bijkomen met Jory en Fleur. Dit hebben we dan ook maar gedaan door lekker te eten met een fles wijn er bij en alle kaartjes en briefjes die we hadden gekregen door te lezen.

Next: het vliegtuig! We waren mooi op tijd- maar ook zeker niet te vroeg, dus we konden vrij vlot door de laatste controle. Natuurlijk deed ik al mijn armbanden af, wilde Fleur haar boxen al in de bakken gooien, terwijl de controle nog zó had gezegd: alleen zakken leeg, riemen af en laptop in een bakje. Denk maar zo: we deden het met de beste bedoeling maar we stopten uiteindelijk wel alles op, haha.
In het vliegtuig werden we geweldig verzorgd. Om de aantal uren stond er een hapje of een maaltijd op het programma. Hete doekjes in overvloed om even te verfrissen en ook de rode wijn heb ik in mijn witte blousje gemorst tijdens het kijken van een film, dus dat staat wat mij betreft gegarandeerd dat dat we niks te klagen hadden. Oké, de beenruimte houdt niks over en mijn buurvrouw had in haar slaap niet steeds op mij hoeven leunen met haar vette haar, maar ik denk maar zo: zij kon wel lekker slapen! Ik had verder weinig last van mijn slaaptekort. Zelf had ik me goed voorbereid op het feit dat, als we uit zouden stappen in Bali, het avond was en tijd was om te slapen. Een jetlag was bij mij dus ook niet het geval gelukkig.

Zaterdag hebben we nog een halve liter (water) gedronken onder bij het zwembad met de groep die een dag eerder al gearriveerd was. Er zijn namelijk genoeg winkeltjes open midden in de nacht hier. Daarna was het tijd om lekker te slapen (en de airco aan te doen!!!) om de volgende dag fris te zijn om de boel te verkennen.

Zondag was het tijd om lekker te ontbijten en daarna meteen het zwembad in te duiken om te wennen aan de hitte (lees: verkoelen). Vervolgens even boodschappen gedaan met Fleur, een lunch en lekkers gehaald. Die middag scheen de zon volop, het was echt prachtig weer! Mijn eerste zonnebaadsessie was dan ook een feit. Fleur ging even bijkomen in de slaapkamer met de airco. Een andere grote groep van Leisure ging scooters huren voor de komende maand. Fleur en ik hebben besloten dit nog maar niet te doen omdat het verkeer hier echt een grote chaotische toestand is. Ten eerste rijden ze hier al links, maar ze halen van alle kanten in, er zitten hier soms 3 of 4 mensen/kinderen op een scooter en soms zijn ze helemaal bepakt. Die avond gingen Fleur en ik naar Kuta Beach met de taxi, waar we over de boulevard hebben gelopen en zijn geëindigd bij een luxe strandtent. Echt zo’n tent die is ‘gevormd’ door de Australiërs. We hebben dan relatief duur gegeten (12 euro per persoon), waarvan de cocktail nog het duurste was (5 euro) en het water en het eten vrij goedkoop is. Een heerlijk begin van een avontuur, zo op de eerste verdieping van een restaurant met prachtig uitzicht over de zee. Langzaamaan werd het donker en ineens begon het te regenen. In de stortbui zijn we dan ook weer met de taxi naar huis gegaan. Regenseizoen it is!

Maandag was onze eerste schooldag! Elke dag worden we naar school gebracht in busjes met AIRCO ! Deze vertrekt een kwartier voordat onze lessen beginnen en vertrekken ook meteen als onze lessen weer zijn afgelopen. Als je dus langer op school wilt blijven moet je eigen vervoer regelen maar dat is hier best te doen. Een taxi voor 20 minuten kost ongeveer 5/6 euro dus als je de taxi ook nog deelt stelt het weinig voor. We kregen eerst een voorstelling van dansende Indonesische meisjes in prachtige kostuums. Ook werden mensen uit het publiek gepikt die Indonesische kledij aankregen. Hilarisch dus! We kregen hapjes die we mochten proberen en kregen een lesje over de Indonesische cultuur. Vervolgens kregen we nog een rondleiding door de school, twee gebouwen: één gebouw voor Stenden Grand Tour en een gebouw voor de locals. Het auditorium (eerder een kerk) gebruiken ze volgens mij gezamenlijk. ’s Middags kregen we informatie over het module en kwamen er bedrijven (duiken, surfen, sporten, trapeze zwaaien) langs om informatie te geven. We hebben ons met een groep meteen ingeschreven om vrijdag (vrije dag) te gaan surfen. Ik kan er waarschijnlijk niks van maar het wordt ongetwijfeld lachen!

Vanochtend hadden we les en daarna zijn we met een groepje van vier meiden naar Seminyak gegaan per taxi. Eenmaal daar aangekomen begon het te regenen dus zijn we een massage salin in gestapt. Een uur massage voor slechts 4 euro, dat ga ik vaker doen (maar dan een mildere vorm, 'strong' zeg ik nooit weer!!). Daarna hebben we gezellig gegeten. Ze hebben hier heerlijke sapjes, van alle soorten fruit: ananas, citroen, papaya, meloen, aardbei, werkelijk alles! Vervolgens scheen de zon weer volop en hebben we liggen chillen aan het strand. Opvallend was het aantal verkopers die je wat aan proberen te smeren. Tijdens het zonnen dus goed de tas vast en om de pols heen. Daarna werd het donker en gingen we een hapje en drankje doen op een terras met zitzakken en live muziek. Een goede afsluiter dus! De terugweg een maïskolf gescoord en een taxi terug gepakt naar huis.

Verder heb ik het hier erg naar mijn zin, ik denk echt dat het gezelschap geweldig is en het een erg gezellige tijd wordt. In Bali verblijven we erg luxe dus we hebben niks te klagen en onze bedden zijn elke dag netjes opgemaakt (mijn pyjama ligt opgevouwen op mijn kussen :p). Misschien iets te veel van het goede, maar dit went wel, haha.
Gister even geskyped met heit, mem en de jongens. Erg leuk om ze weer eens te zien en ben blij dat ze ook zo enthousiast zijn!
Ik vind het ook fijn om te weten hoe het met jullie gaat dus: typ gerust een berichtje hieronder! Facebook bijhouden is een klus als je overdag al zoveel beleeft, dus ik lees lang niet alles helaas!

Een fijne week voor jullie allemaal!!

Liefs Tiny

  • 04 Februari 2014 - 16:40

    JP & Elizabeth De Vries:

    Machtig en zoooo herkenbaar veel dingen. Welkom in Azië Tiny!
    Ben jaloers op je strand naast de deur hoor.
    Hey lekker genieten en studeren, gr aan de airco want dat zal je beste vriend zijn de komende tijd.
    We kunnen niet wachten op je volgende verslag.
    Tût ût India.

  • 04 Februari 2014 - 16:46

    Gerben:

    Heudie Wereldreiziger......Geweldig om te lezen...wanneer je dat nu elke week zou doen, komen er een slordige dertig berichten van jou! Zal niet vervelend zijn, want je schrijft leuk. Erg blij dat jij/jullie het daar zo naar de zin hebben! Dan wij hier ook haha. Hoop op nog vele van deze schitterende verhalen! Oant Skype! Leafs Heit

  • 04 Februari 2014 - 17:34

    Maxim:

    Super Tiny! Leuk om te lezen!

  • 04 Februari 2014 - 17:37

    Daniëlle Besten:

    hahaha Tiny, wat leuk geschreven! Heel veel plezier daar! Liefs

  • 04 Februari 2014 - 17:43

    Pake&beppe Fedde&tiny:

    Nu weet ik niet of ik de F, van Facebook onderaan je bericht, moet aanklikken als ik het leuk vind. Dus dat doe ik en zie wel wat er gebeurt. Het is heel fijn om te lezen dat je/ jullie het naar de zin hebben. Pake en ik hebben genoten van je verhaal. En de fotootjes komen er later wel bij? Heel veel plezier en in protte leafs fan pake en beppe.
    nb Er was iets wat ik niet helemaal goed begreep en dat was:' wilde Fleur haar boxen al in de bakken gooien' Leg me dat in een later berichtje nog maar eens uit. xx en in dikke knuf.

  • 04 Februari 2014 - 17:44

    Atje:

    Hee Tinus! Goed om te horen dat je het naar je zin hebt en het jullie aan niets ontbreekt! Leuk om te lezen hoe de eerste dagen zijn verlopen. Geniet er van deze week en we kijken uit naar de volgende mooie verhalen! Tút

  • 04 Februari 2014 - 17:45

    Sita :

    Leuk om te lezen tini
    Dikke tuut

  • 04 Februari 2014 - 17:45

    Mem:

    Hee leaf famke,..
    Natuurlijk ha we elke dei wol even contact mei de app...goedemorgen...lekker koese..sa bist toch heel fier foart, maar toch heel tichtbij.
    Prachtig verhaal hast skrieuwn en sjoch ut nei it volgende verhaal...en natuurlijk de prachtige foto's.
    Ik hoop dast ienmiddels lekker sljipst..it is jir no hast 18.00 oeren en bij dei 1.00 oere..
    Ik ha begrepen al juster ut us skype en dast surfen gjist...ik tink dat it dy prima oa gean sil...best genoch tink foar bananensplit...( grapke)..en it is ien een zwembad ha ik ek begrepen..beppe ek wer gerust.
    Meitsje der de tiid van dien leven...die pakke ze net meer oa...geniet fan alles was beleve meist.
    Bedankt foar dien mooi verhaal.
    Dikke tut, stevige knuffel en leafs van Mem XXX

  • 04 Februari 2014 - 17:49

    Janet:

    Tiny!!!! Super leuk om te lezen :) klinkt geweldig!
    Veel plezierrr en kusjes aan Fleur!
    <3

  • 04 Februari 2014 - 17:50

    Tiny:

    Ben nog vergeten te schrijven dat je vlekken van rode wijn kunt verwijderen met witte wijn. xx

  • 04 Februari 2014 - 18:13

    Jenniek:

    Echt heel leuk om te lezen Tiny! Geniet der van en groetjes aan Fleur! X

  • 04 Februari 2014 - 18:13

    Jenniek:

    Echt heel leuk om te lezen Tiny! Geniet der van en groetjes aan Fleur! X

  • 04 Februari 2014 - 18:30

    Mem:

    Boxen beppe....
    Fleur heeft de sterioboxen voor de laptop mee in haar rugzak.
    Zo hebben de dames maximaal power voor muziek op de kamer.
    Je moet het zo aangenaam mogelijk maken.
    Dus..rugzak boxen....haha...
    Het leek ook wel grappig...ik ga op reis en neem mee...boxen.

  • 04 Februari 2014 - 18:41

    Gayanie:

    Leuk om jouw belevenissen te volgen op deze site ! Je schrijft inderdaad erg leuk, tis net alsof we er een beetje bij zijn! ( al missen wij hier de temperaturen, de geuren en geluiden, maar ik kan me er iets bij voorstellen , Sri Lanka).
    Veel plezier!!

  • 04 Februari 2014 - 21:37

    Eva:

    Jullie hebben het goed voor elkaar! echt leuk. Veel plezier nog!

  • 04 Februari 2014 - 22:16

    Oom Frits:

    Mooi verhaal. De rollen zijn nu eens omgedraaid. Ja. in die toeristische kuststrook Kuta en Sanur Beach weten ze ook op Bali wel hoe ze het geld uit je zak moeten kloppen. Maar je moet het allemaal meemaken.
    Probeer eens een Thaise massage je wordt dan in onderdelen uit elkaar gehaald en na afloop heb je het gevoel of ze het niet meer zo goed hebben vast geschroefd. Veel plezier en koelte toegewuifd.

  • 04 Februari 2014 - 23:38

    Rosita♡:

    Hoi Tiny

    Ik ga je leuke verslagen lezen. Veel plezier!

    xxx Rosita

  • 04 Februari 2014 - 23:53

    Esther:

    Erg leuk om te lezen wat ik over 2,5 maand ga beleven. Fijn dat jullie het zo naar jullie zin hebben. Doe iedereen daar de groetjes..:)

  • 05 Februari 2014 - 09:04

    Hielke:

    Hee tiny!
    hartstikke leuk om te lezen dat het saae zo fantastisch is!
    Hier natuurlijk ook alles goed, het gaat z'n gangetje wat.
    groetjes!
    xx hielke

  • 05 Februari 2014 - 13:34

    Pake Wiebe:

    Hallo Tiny

    Heb genoten van je verslag , veel van je verhaal doet me herinneren aan ons reisje naar India .
    Heerlijk dat zo heel andere leven , om je daar in te begeven en van te genieten .
    Studeer ze , geniet ze en pas goed op jezelf .

    tutje en de groetnis fan Pake en ( Beppe )

  • 05 Februari 2014 - 17:33

    Janneke:

    Hoi Tiny wat super om te lezen , en geweldig dat je het zo naar de zin hebt , de eerste indruk is een daalder waard toch.
    Blijf vooral jezelf en geniet maar even van het feit dat je bed word opgemaakt en zo want hier in Nederland hebben we dat snel er weer uit hoor !!!!
    blijf leuke verhalen posten we lezen ze met plezier .
    dikke tut van Rieks en Janneke

  • 05 Februari 2014 - 18:11

    Judith:

    Heee Tiny!

    Wot leuk om te leasen!
    Mooi dost een goeie reis hoan hast en dost t nei dyn sin hast :).

    Leafs

  • 09 Februari 2014 - 16:56

    Tante Pietsje:

    Hallo Tiny
    Een week Bali en al veel gezien en geleerd van toch een heel ander stuk van de wereld. Destijds hebben wij nog een klein eiland voor de kust van Bali bezocht, het schildpad eiland en daar veel slijkvisjes en ijsvogeltjes gezien. Wat jullie ook nog vast zullen zien is de kris- en apendans. Als je "geluk" hebt misschien ook een crematie, dat is een indrukwekkend gebeuren. Je hebt nog maanden om te genieten van zon en water. Wel schoenen aantrekken als je de natuur ingaat en geen slippers.
    Groeten tante Pietsje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Tiny

Mijn naam is Tiny en 31 januari 2014 reis ik naar Bali om mijn minor Event Managemen 1 te volgen. Vervolgens reis ik op 12 april door naar Thailand om daar de vervolgminor Event Management 2 te doen. Met dit blog zal ik jullie op de hoogte houden van alle geweldige ervaringen tijdens mijn reis en studie!

Actief sinds 22 Jan. 2014
Verslag gelezen: 451
Totaal aantal bezoekers 12096

Voorgaande reizen:

31 Januari 2014 - 23 Juli 2014

Mijn eerste grote reis

Landen bezocht: