Another week @ Bali! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tiny Dijkstra - WaarBenJij.nu Another week @ Bali! - Reisverslag uit Denpasar, Indonesië van Tiny Dijkstra - WaarBenJij.nu

Another week @ Bali!

Door: Tiny Dijkstra

Blijf op de hoogte en volg Tiny

17 Februari 2014 | Indonesië, Denpasar

Dag allemaal,

(de foto's staan erop!)
Deze week ging weer vliegensvlug voorbij, echt waar. Maandag zijn we naar een bedrijf geweest waar conferenties worden georganiseerd. Hiervoor moesten we langer dan een uur in de bus. Helaas viel de rondleiding wat tegen (de man wachtte niet eens totdat iedereen in het volgende vertrek was) dus heb er minder van mee gekregen dan gehoopt. De terugweg kregen we een echt Indonesisch (voor mij vegetarisch) broodje en verder heb ik maandag aan school gewerkt. Dinsdag kregen we een college over het boek en een college over Project Management, waarin veel dingen naar voren kwamen die ik al had geleerd, maar was niks mis mee. Het boek waar we hiermee werken op Bali heb ik voor mijn studie namelijk al vaker gebruikt. Woensdag het gebruikelijke CBL en donderdag Managementvaardigheden. Zo ziet eigenlijk elke week er uit van deze minor.

Toch heb ik ervoor gekozen een extra vak te volgen, Bahasa. Gedurende de tijd dat ik hier ben krijg ik les in de taal die hier wordt gesproken. We zijn begonnen met de makkelijke zinnetjes, maar ik ben benieuwd of ik na een tijdje ook dingen écht kan verstaan. Daarnaast krijg ik er een certificaat voor, dus het is ook nog niet helemaal voor niks :).

Inmiddels hebben we een enorm leuke meidengroep, waar we ’s avonds mee eten. Eten doen we door de week meestal in de zogenaamde ‘Warungs’. Dit zijn hutjes/hokjes waar gemiddeld plek is voor 10 mensen om te zitten. Het eten is er erg goedkoop, een bord nasi kost er ongeveer 0,70 euro. We eten dan ook vrij luxe en beginnen met een gefrituurd hapje en hebben er wat te drinken bij en eten dan voor ongeveer 1,30 euro.

Dit weekend vonden wij als groep meiden dan ook dat het tijd werd om de Gili eilanden te verkennen. In totaal zijn er drie eilanden: Gili Trawangan, Gili Air en Gili Meso. We besloten om naar Gili Trawangan te gaan en alvast wel een hotelletje te boeken. In totaal waren we met tien personen, dus de kans dat we anders gesplitst moesten slapen was groot. Uiteindelijk hebben we geslapen bij Dream Village. We hadden een mooie kamer met prachtige tuin, waar ook werd ontbeten. De bedjes aan het strand waren ook van het hotel.

We kwamen aan met de boot rond 11.30 (we werden opgehaald om 7 uur bij het hotel) en hebben eerst ingecheckt en de spullen gedropt. Daarna waren we wel toe aan een lunch! We hebben heerlijk gegeten bij een restaurantje aan de ‘hoofdweg’ van het eiland. Voor zover het een ‘hoofdweg’ mag heten, want het stelde weinig voor. Op het eiland zijn geen brommers, scooters of auto’s. Je kunt alleen fietsen huren of met paard en wagen gaan. Dat op zich was al een hele belevenis. Daarnaast rijden ze hier natuurlijk links, maar loop je als toerist al snel op het midden van de weg (de weg is misschien 5 meter). Als er dan een paard met wagen aan komt maakt die enorm veel kabaal en moet je dus aan de kant gaan. Bij mij is het een keer (bijna) fout gegaan, omdat ik naar rechts sprong, bijna een frontale botsing dus!

Na de lunch hebben de meesten van de groep fietsen gehuurd. De rest had zin om lekker te chillen en hebben Stand Up Paddeling gedaan. Met de rest hebben we het eiland rond gefietst, want ongeveer 1,5 uur duurt. Tot overmaat van ramp begon het bij de eerste honderd meter al te regenen, dus veel foto’s zijn er niet gemaakt. Als het hier in Indonesië regent, regent het niet een beetje.. maar echt HEEEEEEEEEL veel in één keer. Toch hebben we een hilarische fietstocht beleefd. Soms had je het gevoel dat je een halve triatlon aan het doen was (het enige wat eigenlijk nog ontbrak was zwemmen). We moesten namelijk ook veel door het zand lopen aan de ‘minder drukke kant’ van het eiland. Hier is het namelijk heel anders dan de aankomstplek. Soms zie je erg luxe resorts, mooie vakantiewoningen en mooie huizen. Toch is de rest erg vervallen, heel erg vervuild en slecht te befietsen. Door deze tour hadden we dus meteen een goed beeld van het eiland!

Daarna hebben we gedouched en zijn we naar een barretje gegaan voor een cocktail en hebben we waterpijp gerookt. Vervolgens zijn we naar het marktje gelopen, die al werd aangeraden op het internet. Het marktje bestaat uit allemaal leuke kraampjes waar je eten kunt bestellen. Het ene kraampje heeft maïskolven, de andere vis, weer een ander heeft nasi/noodles/mie met van alles en ook waren er drankkraampjes. Als je je bord vol had kon je achter het kraampje zitten en vervolgens werd je ook vriendelijk verzocht weer weg te gaan als je het op had. Zo konden er weer andere mensen zitten. We zijn geëindigd in een live muziek bar, waar we de nodige drankjes hebben genuttigd en vrij vroeg weer naar het hotel konden zodat we de volgende dag mee konden pikken. Het wordt trouwens, naar mate de avond vordert ook wel ‘anders’ op het eiland. De terugweg werd bijvoorbeeld drugs aangeboden op straat en zie je aan sommige mensen dat ze meer hebben gehad dan alleen bier.

De volgende dag lagen we (na het ontbijt) op het strand, om plannen te maken voor die dag. Totdat er een man op ons af kwam. Hij vroeg wat onze plannen waren, waarop wij antwoordden dat het ons leuk leek om te snorkelen. Hij vertelde dat hij een boot had en dat we voor 10 euro met hem mee konden voor 6 uren. Hij zou ons dan de mooiste plekjes rondom het eiland laten zien. Wij zeiden hem dat we dat veel te duur vonden (haha) en dat hij zelf ook een geweldige dag zou beleven met 10 leuke meiden. Uiteindelijk hebben we de snorkeltrip voor 6 euro kunnen regelen. Het was een geweldige dag! Uiteindelijk hebben we op 4 verschillende plaatsen gesnorkeld. Deze plaatsen waren allemaal in de buurt van de andere Gili Eilanden. Op Gili Air (een meer romantisch en rustig eiland) hebben we geluncht en hebben leuke armbandjes gekocht en daarna mochten we brood mee nemen in het water. De mooiste vissen kwamen hier op af, ze aten uit je hand.. een hele leuke afsluiter. Het toppunt van onze snorkeltrip was toch wel dat Fleur een schildpad ontdekte, die op een gegeven moment begon te zwemmen. Met de hele groep hebben we hem nog gevolgd. Eenmaal weer op Gili Trawangan ben ik met een groepje meiden gaan zwemmen zodat de rest kon douchen. Toen we allemaal opgefrist waren zijn we weer naar het marktje gegaan om te eten. Tussendoor zijn we de boulevard langs gelopen en hebben we nog wat leuke dingetjes gekocht. We eindigden weer met een cocktail (puur omdat daar elk uur ‘happy hour’ was en de drankjes niet duur waren hoor) en zijn daarna gaan slapen.

Zondag rond 11 uur zijn we weer met de boot terug gegaan. Erg mooi, omdat we nu alle stops meekregen op de andere eilanden (van Gili en Lombok). Lombok lijkt me ook erg mooi om nog naar toe te gaan. Het eiland leek een hele mooie natuur te hebben en was toch wel erg druk. Op de boot zijn we enorm verkleurd, dus jullie raden het al: ik ben weer zo rood als een kreeft. Volgende keer dus maar weer iets meer insmeren, maar door de wind hadden we het niet door. De golven waren vrij wild, dus zo nu en dan kregen we een lekkere, frisse, zoute klets over ons heen. Daardoor verbrand je natuurlijk nog sneller.
Eenmaal ‘thuis’ aangekomen werd de werkelijkheid weer duidelijk: er stond nog wat schoolwerk op me te wachten. Na zo’n bijtank weekendje kunnen we er weer helemaal tegenaan dus dat scheelt!

Verder heb ik enorm genoten van de muziekopnames die Sandra heeft gemaakt tijdens de federatie. Nogmaals: super bedankt… ik word er helemaal vrolijk van! Dat soort dingen ‘mis’ je dan misschien wel even, maar het weegt niet op tegen de geweldige dingen die we hier beleven.
Gister heb ik even mogen skypen met heit, die vanaf vandaag aan zijn nieuwe baan is begonnen. Ik ben echt heel blij voor hem en hoop dat hij er een geweldige tijd mag beleven! Wiebe via zijn telefoon… waarbij de verrassing was dat hij samen met Siebren en mem al bij pake, beppe, Emile en Harmina was. Leuk om ze even in reallife te spreken en allemaal hoi te kunnen zeggen. Een hele geslaagde week dus :).
Hoe gaat ie daar? Ik hoorde dat het vandaag prachtig weer was in Nederland. Kunnen we nog ijs verwachten?

Een fijne week voor iedereen en liefs vanuit Bali!!!

• 17 Februari 2014 - 16:04

Pake&beppe Fedde&tiny:

Dankjewel lieve meid 'dat je ons mee hebt genomen in je verslag op je reis op die prachtige eilandjes.'
    Het is weer een prachtig verhaal geworden. We hebben ervan genoten je gistermiddag eventjes te zien en te spreken. Protte leafs en in dikke knuf. xx

• 17 Februari 2014 - 17:15

Mem:

Hee Famke,

Wat een mooi verslag heb je geschreven, en wat al veel beleeft en meegemaakt!!.
    En natuurlijk lang leve skype...dat is een geweldige uitvinding.
    De fotos lukt nog niet, maar dat komt vast eens goed...
    Hier gaat het ook goed en zoals je vanmiddag hebt gezien,...prachtig weer hier, het voelde net lente.
    Nog even en we kin wer te Aaisiekjen!!
    We hebben jou ook gemist zaterdag bij de federatie, maar weten dat je het daar ook super naar je zin hebt.
    Geniet van elke dag!!!

Salam hangat XXX

• 17 Februari 2014 - 18:42

Hillie Meindersma:

Hallo Tiny,

Wat een prachtig verhaal!
    Het lijkt mij een heel mooi land...
    Geniet van het weer en het prachtige land..

Groet,

Hillie Meindersma
    Burgum

• 17 Februari 2014 - 20:44

Oom Frits:

Hoi Tiny
    Ik geniet gewoon met je mee, uiteraard ook door de herkenning. Lombok is inderdaad mooi maar veel armer en minder toeristisch. Het land van de comodo varanen. Als je er een wilt zien, is de vraag of je dat ook nog wilt als je er voor staat. Wonderbaarlijk genoeg hebben wij op een paar kilometer van de haven een varaan van ca. 1,5 m de weg zien oversteken, dus je kunt ze zien als je geluk hebt. Informeer even naar het risico van malaria. In het binnenland van Lombok schijnt dat voor te komen, in het natte seizoen.
    Nog veel plezier.

• 17 Februari 2014 - 21:37

Sieta Dijkstra:

prachtig verhaal Tiny, erg leuk om alles te lezen en je foto's te belijken

• 20 Februari 2014 - 09:41

Beppe Ankje:

Dag Tiny,
    Wat mooi dat we nu alles een beetje mee kunnen beleven. En je beleeft nogal wat. Gelukkig zijn jullie met zijn tienen, dus jullie laten je niet snel "inpakken" Ik heb natuurlijk helemaal geen idee van Bali, maar er viel mij wel iets bijzonders op aan de foto's. Er waren regelmatig mensen die mij heel veel aan Marwin doen denken. Kun je toch zien dat hij daar vandaan komt. Federatie was idd weer mooi feest. Het mooiste vond ik het grote compliment wat het jeugdkorps van Oranje kreeg. Ook wij hebben van die act genoten met je vader in de hoofdrol. Veel plezier Tiny, en succes met het leren van de taal.
    Liefs, pake en beppe

• 24 Februari 2014 - 21:25

Sjoerd:

Hallo Tiny,
    Mooi verhaal en de foto vertellen veel.
    fijne tijd nog.
    Mengurus diri Anda.

• 24 Februari 2014 - 23:33

Tineke:

Hoi Tiny,
    Leuk om ook jou kant van alle belevenissen te lezen..haha, en prachtig dat jullie met een leuke groep meiden zijn. Dat is voor het thuisfront ook een rustgevende gedachte..;)
    En natuurlijk de prachtige foto's, geweldig, dit alles pakken ze jullie nooit meer af.
    We wachten de volgende verhalen en foto's wel weer af van Josette en van jou.
    Geniet van alles wat op je pad komt!!

Groetjes Tineke, moeder van Josette

pst..en een dikke knuffel voor mijn meissie!!