Bali Village en Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tiny Dijkstra - WaarBenJij.nu Bali Village en Ubud - Reisverslag uit Ubud, Indonesië van Tiny Dijkstra - WaarBenJij.nu

Bali Village en Ubud

Door: Tiny

Blijf op de hoogte en volg Tiny

02 Maart 2014 | Indonesië, Ubud

Hee allemaal,
Dit keer heel snel weer een blog van mij, omdat ik veel heb beleefd!
Vrijdag 8 uur stonden de bussen van school klaar om ons naar Bali Village te brengen. De busreis duurde ongeveer een uur en daarna werden we uitgezet in een echt Balinees dorpje. Een meneer verwelkomde ons, waarna we in twee groepen werden gesplitst. Wij mochten als eerste naar de school van Bali Village. Het eerste wat ik zag was een gezellig binnenplein met allemaal kinderen in nette kostuums, allemaal hetzelfde. Sommige kinderen wilden op de foto, ik liet daarna de foto zien, dat vonden ze geweldig! De gastvrouw begeleidde ons naar een klaslokaal en we werden ontvangen door de kinderen in het Engels. Vervolgens telde de leraar af voor het liedje, mem zou dit geweldig hebben gevonden! Sommige kinderen zongen werkelijk ZO luid! Een jongetje deed me heel erg aan Wiebe denken. Hij zat achteraan en klapte op de maat (en dan ook op de eerste en derde tel van de maat). De rest van de groep deed alleen op de 2 en 4 een klap, hij was helemaal in zijn element en was heel muzikaal. Daarbij heeft hij niks anders gedaan dan keihard lachen.
De kinderen hadden Engelse woorden geleerd en konden ook in het Engels tellen. Toen vroeg de gastvrouw of wij de kinderen Nederlands wilden leren tellen. Ik stond vooraan in de klas en vond het natuurlijk geweldig, dus heb de kinderen tot 10 leren tellen. Een geweldige ervaring!
Vervolgens werden we begeleid naar een jongere klas. Deze kinderen zongen leuke liedjes en deden er pasjes bij. Het grappige daar was: eentje deed me heel erg aan Siebren denken! Het was een ontzettende mafkees en zette steeds uit zichzelf het volgende nummer in. Nadat Lisette, een meisje van onze gezellige meiden groep, voor de grap de tong naar hem uitstak, was hij aangestoken en heeft hij ons hele bezoek lang niks anders gedaan dan dat. De kinderen van deze klas hadden nog geen kostuum en zagen er prachtig uit: mooie jurkjes en heupbanden voor de meisjes en de jongens hadden allemaal een mooie sjaal gewikkeld om hun hoofd (hele kleine sjaal, ik weet de naam hier nog niet voor, maar het is meer een petje).
Vervolgens werden we door de gastvrouw naar de rijstvelden gebracht. Weinig uitleg over de rijstvelden, maar we kregen meteen een echt hoedje op (zo’n hoedje met een punt in het midden) en mochten achter de Bali cows zitten met een wagen. Deze Bali cows lopen dan door het water en modder van de rijstvelden, om zo de boel om te ploegen. Ook mocht je eigen rijst planten in de rijstvelden, al waren de mannen die begeleidden wel erg streng: het moest vooral heel recht!
Daarna was het tijd voor en groepsfoto en we vervolgden onze reis door een tuin. Halverwege was een wedstrijd boomklimmen. Een local klom in de boom en pakte er een kokosnoot uit. Vervolgens mochten wij het proberen. Een paar dappere mannen gingen de uitdaging aan, maar zulke vaste tenen hebben wij bijvoorbeeld helemaal niet. De Balinees kon met zijn tenen makkelijk grip krijgen, maar wij vielen toch sneller naar beneden. Uiteindelijk is het een aantal gelukt om meer dan 2 meter omhoog te komen en we hebben ons er kostelijk om vermaakt!
Ons uitje naar Bali Village eindigde met een ge-wel-di-ge lunch! We begonnen met een stukje cassave met kokos. Een droge combinatie, maar goed te doen. Vervolgens kregen we tempé, een soort bij elkaar geperste sojabonen (lekker vegi dus)! Daarna kreeg ik een mengsel van koude groenten. De rest kreeg een kippensoepje. We dachten alles gehad te hebben, maar toen kwam ons hoofdgerecht pas! Wat dat was? Je kunt me beter vragen wat het NIET was. Rijst, een lekker sausje in een bakje van banenbladen (alles was trouwens omhuld door bananenbladen, een prachtig gezicht)! Een mengsel van knoflook en uitjes om ergens over te doen, een gefrituurde kroepoek met pindas, gebakken tofu, gebakken tempe, koude (zuurdere) tofu, gemengde groenten en we sloten het af met een banaantje. Heel erg goed verzorgd dus en wij waren klaar voor het weekend!
Namelijk: we zouden vanuit Bali Village meteen door gaan naar Ubud. School had ons verteld dat dit goed te doen was, maar eenmaal geïnformeerd te hebben bleek dat er helemaal geen openbaar vervoer ging vanuit Bali Village of omgeving. Een man kon wel een auto ter beschikking stellen maar geen chauffeur, dus besloten we met de bus naar het hotel te gaan en vanuit daar naar Ubud te reizen (we konden niet ergens gedropt worden door de bus helaas). Rond 16.30 waren we in Ubud en hadden meteen een kamer bij het eerste hotelletje. Een mooie kamer met goede airco (al moest je niet je kastje vooruit schuiven). De resterende middag hebben we besteed aan het bekende marktje in Ubud en een paar goede cocktails. Daarna zijn we gaan eten bij een Warung en hebben een italiaans ijsje genomen om de eerste dag te vieren. Onder de cocktails hebben we een chauffeur voor de volgende dag kunnen regelen: Ableh heet hij. Eenmaal in het hotel zijn we lekker gaan douchen en slapen.
De volgende dag zou Ableh er om 10 uur zijn. 9 uur zaten we dan ook enthousiast aan het ontbijt: een heerlijke omelet gevuld met champignons, iets groens en tomaat. Na het ontbijt gingen we naar de kamer om de spullen (weer eens veel te veel mee natuurlijk) te pakken en op Ableh te waren. Toen belde hij dat hij 40 minuten later zou zijn in verband met een ceremonie en daardoor file, dus besloten we eerst een ‘kasteel’ aan de hoofdweg van Ubud te bezoeken. Dit kasteel viel behoorlijk tegen, er was welgeteld een mooi beeld te zien en de rest was verboden voor onbevoegden. Toch was Ableh vrij snel daar nadat we een lekker Starbucks koffie hadden gehaald en was het tijd om te gaan. We begonnen de dag met een uitzicht over prachtige rijstvelden! Werkelijk, zo groen en mooi (heel veel lagen) heb ik ze nog niet gezien! Vervolgens bracht hij ons naar de Batur vulkaan. Hier hebben we vrij prijzig een glaasje drinken genomen, we merkten eigenlijk in alle restaurants wel dat Ubud en omgeving erg toeristisch is. We hebben heerlijk kunnen genieten van het uitzicht en zijn daarna doorgegaan naar een koffieplantage. Hier zagen we allemaal civetkatachtigen (in het Indonesisch: Loewak). Dit zijn katten die rauwe rode koffiebessen eten en ze uitpoepen, waardoor de duurste koffiesoort ter wereld ontstaat. De koffie heet Kopi (koffie) Loewak. Het hele koffieproces werd in stapjes uitgelegd en daarna mochten we allemaal soorten thee en koffie proberen. Ook mochten we de Kopi Lowak proberen, maar die kostte geld. We hebben met z’n allen een kopje gedeeld. Het was absoluut goed van smaak, al hadden we het idee dat (bij meerdere koffies) niet alles helemaal goed werd gefilterd. Na de koffieplantage gingen we naar de Olifantengrotten: Goa Gajah. Dit was niet wat je denkt dat het is: het was een prachtige tuin met allemaal trappetjes (klimmen in de hitte dus). Er was een kleine waterval en er zwommen vissen in een enorm klein laagje water. Er zwommen zulke grote vissen in die (kunstmatige) vijver dat ze op de zij moesten zwemmen. In vond het bijna zielig!! Bij de olifanten grotten was ook een kleine tempel. Een man gebaarde dat we naar de tempel toe moesten komen. Eenmaal daar liet hij met handen en voeten zien dat we moesten bidden voor een bepaald beeld. Na het ‘bidden’ pakte hij een potje (door de zon) vrij warm water en spatte het met een kwastje op ons. We dachten in een heus ritueel te zijn beland, maar na onze doop gebaarde de man al dat we geld aan hem moesten geven. We hebben hem een paar duizend rupiah gegeven, wat niet veel voorstelt en zijn maar snel weggegaan, haha! Als laatste zijn we naar de Monkey Forest gebracht. Best leuk, allemaal dezelfde aapjes in een groot bos. Toch was ik behoorlijk oplettend. We zijn voor vertrek goed gewaarschuwd voor de hondsdolheid die je op kunt lopen in dit soort landen, dus ik wilde geen aap op me hebben. Toch was het een leuke belevenis en kun je merken dat de apen de aandacht gewend zijn. Ik heb een paar leuke foto’s kunnen schieten en we hebben nog geprobeerd dicht bij de apen op de foto te komen, maar dit vonden we toch eng. Daarna was het plan om naar huis te gaan, maar (onder andere) Leonie had nog zin in een zak chips en ging naar een shop. Op het moment dat ze de winkel uit liep trok ze de zak chips open, wat ze beter had kunnen laten. Meteen kwam er een aap op haar af die de zak chips uit haar handen graaide en: weg was ie! Snel klom ie een boom in en weg was het aapje! We hebben enorm gelachen en stiekem was het wel een hilarische afsluiter van een geweldige dag! De terugweg vertelde Ableh dat hij van Java komt en zijn familie daar ook woont. Hij vertelde ons dat hij graag terug wilde en best een tour wilde verzorgen. Hij hoeft daar niet perse winst op te draaien, dus bood hij aan dat hij tegen de kostprijs best een tour naar Java wilde verzorgen. De komende week gaan we met het groepje dames dus data plannen om naar Java te gaan. Veel leuke plannen in het verschiet dus!
Een fijne week voor jullie allemaal en een dikke tút vanaf Bali!

• 02 Maart 2014 - 15:57

Liz:

Geweldig weer genoten van je verslag. Welterusten straks. Tut ut India.

• 02 Maart 2014 - 16:12

Mem:

Hee daar!!!,
    Weer een prachtig verhaal.( hadden we ook al even op de skype besproken vanmorgen..even..meer dan een uur!!..gezellie.)maar wil hier toch wat schrijven.
    Jammer dat de fotos er nog niet bij staan...komt vast nog.
    Hier 16.00 uur, bij jou 23.00 uur...dus jullie gaan zo vast onder de wol.
    Genoten weer van je verhaal.
    Voorzichtig, veel fun bij het voorbereiden van jullie midweek Java en pas goed op jezelf.
    heb de hele dag gedacht...wat is ze bruin en zo vrollijk!!! echt zo,n kleurtje als toen we uit Egypte kwamen.
    Sjouke zal wel zeggen...HEERLIJK!!!...haha.
    Dikke knuffel, dikke tut.
    XXXX Mem

• 02 Maart 2014 - 16:21

Pake&beppe F&T:

Wat weer een leuke reis hebben jullie gemaakt. En wat weer een heerlijk verslag om te lezen. Waarvan wij ook enorm genieten is van dat lekkere eten en drinken wat jullie daar doen...... Wij krijgen vanavond Oosterse Shanghai noodles te eten! Aanst lekker sliepe en oant in oare keer. xx

• 02 Maart 2014 - 18:19

Mem:

fotos kan je het beste bij het album bekijken, links bij de link fotos

• 02 Maart 2014 - 21:00

Ynskje De Jong:

zo kunnen we lekker mee genieten wat jullie allemaal doen heel bezonder
    mooi verhaal mooie foto,s
    wat een belevenis
    wens jullie veel plezier gr uit kollumerzwaag

• 02 Maart 2014 - 21:12

Frits Van Der Staay:

Prima story. Dol komisch dat jullie nog verwachten dat een chauffeur op tijd is. Dat duurt geen maand meer en dan is ook dat stukje Friesland van je af gesleten. In die Oosterse landen komt het altijd anders maar ook (meestal) goed. Blijf je verbazen dat is de enige manier om je ogen open te houden.
    Succes

• 03 Maart 2014 - 10:52

Judith:

Hee :)

Wot wer een mooi verhaal en mooie foto's.
    Veel plezier!

Tút!

• 03 Maart 2014 - 11:55

Beppe A:

Wat mooi allemaal. De foto's zijn prachtig. Ondanks de hoge vochtigheid en warmte hebben jullie er gelukkig veel plezier in. Dat is te zien. We genieten van je positieve verhalen. Liefs, pake en beppe.

• 03 Maart 2014 - 11:55

Beppe A:

• 05 Maart 2014 - 08:52

Saskia Hertroys:

Vanmorgen dacht ik, nu ga ik het verslag van Tiny eens lezen. Met een kopje koffie erbij heb ik genoten van je verhaal en je foto's. Zo leuk hoe je ons laat meegenieten. Nog heel veel plezier.